יום חמישי, 13 בינואר 2011

יסודות הניגוב המצרי


עאדל אמאם גדול הקומיקאים המצריים הוא זה, שממנו למדתי את טכניקת הניגוב והטבילה. מיותר לציין כי מדובר בניגוב וטבילת  הפיתה או הלחם ברוטב  של האוכל הנאכל ועוד מיותר לציין שהלמידה נעשתה בזמן צפייה בסרטים הערביים של יום שישי בואך לפני כעשרים שנה - מיותר אבל ציינתי.
סרט אחד זכור לי במיוחד בו עאדל שיחק סטודנט עני וממורמר, באחת מן הסצנות בו הוא סעד  את ארוחת הצהריים, אימו לסרט הגישה תבשיל כלשהו ברוטב עגבניות  ולצידו פיתה דקה ושטוחה. עאדל בצע את הפיתה לחתיכות קטנות וטבל במהירות שלוש פעמים ברוטב ואז ניגב קלות את חתיכת הפיתה על דופן הצלחת ודחף אותה במהירות לפיו. אני הוקסמתי ואימצתי מיד את הטכניקה שזכתה לחיקוי מושלם כאשר אימי הגישה לי את תבשיל החצילים בעוף שלה שמושתת על רוטב עגבניות שרק זועק שיטבלו בו לחם או כל פיסת בצק אחרת. שלוש טבילות ניגוב קל  ולפה תוך מלמול חרישי כי אני אוכל מזון  של עניים, (ככה עאדל עשה בסרט ...) אימי הרימה גבה אך שתקה והתעלמה ואני המשכתי בשכלול הטכניקה בביס הבא.

את סלט הפאפאיה התאילנדי אני דווקא הכרתי לראשונה בשוק בלאוס בגרסא חריפה  יותר, אך ממכרת וטעימה. סלט פשוט ומהיר הכנה אשר מותיר בסופו עסיס חריף, מלוח וחמצמץ שדורש טבילה של לחם טוב כמו בסופו של כל סלט ירקות .
מכיוון שלחם לא היה בנמצא בסיימי את המנה  קירבתי את הצלחת לפי ובעודי  גומע את הרוטב שנשאר המוכרת החביבה צעקה לי : "קאו קאו", כמובן שחשבתי שהיא מציינת את אופן אכילתי הבהמי מה - כמו פרה , נעלבתי קלות , אומנם אוכל רחוב אבל עדיין לקוח משלם. רק כאשר היא הניחה לצידי קערית ובה אורז דביק והסבירה לי ש" קאו" זה אורז ואיתו מנגבים בחלק זה של העולם,הבנתי שאני לא פרה אלא סתם אידיוט.
תוך שניות עאדל היה איתי ברוחו, גושון אורז דביק, שלוש טבילות מהירות ברוטב, ניגוב קל על דופן הצלחת ולפה תוך מלמול על מר גורלי שאני אוכל מזון  של עניים. המוכרת הרימה גבה, מחתה את זיעתה, נחרה קלות  והגישה לי חשבון.

ולהלן שני מתכונים, סלט מנגו חריף (בדיוק כמו הפאפיה אך עם מנגו) ואורז דביק טעים וממכר.

סלט מנגו חריף

 2  מנגו ירוקים וקשים
 1  פלפל חריף (עדיפות לאדום)
 10 עגבניות שרי חתוכות לחצי
 10 מקלוני שעועית ירוקה טריה או לוביה חתוכים לחצי
 שתי כפות  סוכר דקלים (או סוכר חום)
 מיץ מלימון וחצי
 3-4  כפות רוטב דגים
 4 שיני שום

חשוב לציין כי מרכיבי הרוטב למיניהם או הפלפל החריף יכולים להשתנות בהתאם לטעמו של כל אחד, יש האוהבים יותר חריף , פחות חמוץ וכו'.

מקלפים את המנגו וחותכים את בשרו עם הקולפן לפיסות ארוכות ודקות





בעלי ומכתש כותשים את השום והפלפל החריף ומוסיפים את מיץ הלימון



מוסיפים את עגבניות השרי והלוביה וכותשים מעט ולאחר מוסיפים את רוטב הדגים וכותשים מעט שוב


את התערובת מעבירים לקערה עם המנגו החתוך מוסיפים את הסוכר מערבבים היטב מתקנים תיבול ומגישים!




את הרוטב והסלט בכלל נאכל עם אורז דביק שמתאים כמובן לעוד מאכלים רבים אחרים עם או בלי רוטב ולהלן המתכון , 

קערת אורז דביק תאילנדי (להשיג בכל חנות של מוצרי המזרח הרחוק) מושרה לפחות שעתיים שלוש במים.
 כמה שיותר זמן, האורז מושרה במים כך זמן הבישול מתקצר . אני אישית שם למשך הלילה .
סיר אידוי  וסלסלת אידוי מתאימה (להשיג בכל חנות של מוצרי המזרח הרחוק)
חיתול מבד (הכי נוח) או מגבת דקה .

מסננים את המים מן האורז ומניחים אותו על החיתול



מקפלים את החיתול היטב


מרתיחים את המים בסיר, מניחים בסלסילת האידוי , מכסים במגבת ונותנים לאורז  כ 45 דקות 






לאחר 45 דקות מוציאים בזהירות את החיתול ומוציאים את האורז כמקשה שלמה וריחנית, בתיאבון!



תגובה 1:

  1. מאד נהנתי לקרוא את מה שכתבת (גם בפעם הקודמת)- אבל ספר קצת מי אתה ומה אתה... מסקרן

    השבמחק